Søgemaskineoptimering til virksomheder

Lær hvad SEO betyder og en guide til hvad du selv kan gøre, for at få mere ud af din hjemmeside.

SEO guide

Hvad er SEO?

SEO har mange navne, søgeoptimering, search engine optimization og søgemaskineoptimering. Her er en SEO guide hvor du kan lære de grundlæggen elementer.

SEO betyder search engine optimization, eller på dansk søgemaskine optimering. 

Når du skal finde et produkt og du går til Bing eller Google for at søge efter det. Så vil søgemaskinerne meget gerne leverer et relevant resultat til dig . 

For at de kan gøre det er det nødvendigt at de ved hvad din hjemmeside handler om, eller hvilket produkt du sælger.  

SEO arbejde er den del der gør Google og andre, i stand til at se hvilket ord eller sætning, der er mest betydende for din side. PÅ den måde kommer du til tops i søgeresultaterne med gode placeringer.

Udbyderne af søgemaskinerne har en hemmelig formel, for hvordan de afgør hvilket emne det drejer sig om. SEO arbejdet er et spørgsmål om at tilrettelægge siden så de kan finde frem til hvad den handler om. 

Det er Google og andre meget glade for, så kan de nemlig vise relevante resultater til dig. 

Læs videre og få tips til hvad du selv kan gøre.

Processen for et SEO projekt

Efter du har rettet henvendelse til mig, er der en række punkter, som jeg skal gennemgå sammen. Hvis der er mulighed for detvil vi mødes over en kop kaffe, hvor jeg vil komme med en række spørgsmål. Det er også muligt vi kan ordne det over telefonen. 

  • Lokal SEO, det vil sige hvis du evt. er håndværker, er det ikke sikkert du vil have henvendelser fra hele landet.
  • Er der tidligere udført Google optimering på siden?
  • Hvor stort antalbesøgende er der på siden?
  • Er der siden koblet op så der er en historik over besøgende?
  • Hvilke søgeord eller søge sætninger er interessante for dig?
  • Hvis hjemmesiden ikke eksisterer endnu, er der valgt domænenavn?
  • Er det alle sider der skal optimeres, eller er det evt. kun forsiden + nogle enkelte undersider?
  • Er der lavet en grundig analyse af søgeord til siden?

Inden jeg starter på SEO arbejde.

Inden jeg rører ved noget vil jeg lave en rapport omkring nuværende placeringer. Uden denne kan jeg ikke se om der er fremgang, og endnu vigtigere du kan ikke se hvad du får.

Når den er lavet er der et udgangspunkt for placeringer i Google og Bing.

Analyse - Søgeordanalysen

For at finde frem til de ord eller sætninger der er relevant, så er det første der skal ske en søgeordsanalyse.

Et eksempel:
En person, der skal købe en vaskemaskine, vil måske søge efter "billig vaskemaskine" eller "bedste vaskemaskine". Din hjemmeside som sælger vaskemaskiner og andre hårdehvidevarer, er kun synlig på denne formulering af "hårde hvidevarer".

Eksemplet kan virke noget søgt. Men det er yderst relevant for at illustrer hvordan søgeordsplanlægning virker, og hvorfor der bliver arbejdet med søgeoptimering. Ofte søges der efter flere ord som "billig vaskemaskine" eller "god vaskemaskine". 

En søgeords-analyse vil bl.a. vise, om der er andre relaterede ord eller sætning til et givet emne, der henviser mere trafik til din side.

Implementering

Når de rigtige ord eller sætninger er fundet, starter arbejdet med at implementere det. Det er det skal hjælpe dine kunder med at find dig.

Denne process kan tage noget tid, så lidt tålmodighed vil være en god ting at starte med.

Afslutning

Når processen er gentaget nogle gange med løbende kontrol af resultater. Vil jeg lave en rapport der sammenligner med den første test. Der vil komme et meget præcist billed af fremgangen.

Dine kunder skal gerne nemmere kunne finde dig online.

Læs videre og få de tekniske tips for SEO

Kontakt mig rh@amja.dk eller ring 20 688 717

Få en uforpligtende snak

Send en besked

Teknikken bag søgemaskineoptimering google

Nedenstående er en beskrivelse og vejledning til selv at lave SEO på dit website.

Google my business

Dette er et super værktøj til lokal SEO. Det gør du er synlig i lokal området og i Google maps. Det giver dig bedre placeringer på en nem og hurtig måde, og det virker med det samme.

Du får en tilknytning til Google Maps og kan bestemme i hvilket område det skal være synligt. Du tilmelder dig her

Social medier

De social medier, som Twitter, facebook og Google plus skal der tages hånd om i forhold til SEO. Der skal laves en strategi i forhold til opdateringer og nyheder der meldes ud. Jeg kan anbefale at lave en liste og skrive emneren og artiklerne når du har tid. På den måde ligger de klar, og så er det nemmere at få det gjort.

Indholds optimering

Indholds optimeringen foregår på den enkelte side. Alt hvad søgemaskinerne kan se når deres robotter kommer forbi. Det bliver tilrettelagt til dine kunder og Google eller Bing.

Der skal det strukturers således at, det relevante emne fremstår tydeligt.

Title

Side titlen er det du kan se i browserens fane.

Det er det vigtigste tag der er at forholde sig til. Det er det første kunden ser i søgeresultaterne. Det ord eller sætning du ønsker frem skal være her en gang.

Længden må maks. være 65 tegn inklusivt mellemrum.

Title tag SEO optimering

Meta tags

Her skal der være en god beskrivelse af sidens indhold. Det er den del der bliver præsenteret under titlen i søgeresultaterne. Længden må maksimalt være 215 - 220 tegn inklusiv mellemrum. Ellers bliver du let straffet med hensyn til SEO og placeringer. Som udgangspunkt skal søgeordet eller sætningen være der en gang.

seo guide

Det er dog mere vigtigt det er en godbeskrivelse, end søgeordet er repræsenteret.

Det er vigtigt at huske, denne del er service til jeres kunder. Så det skal være præcist, og med en vejledning til det der er på jeres website.

Indholdet på siden

Selve indholdet på siden skal give en god information til kunden. Det kan indeholde specifikationer, vejledninger og beskrivelse. Keywords eller nøgleordene skal indgå, men pas på med antallet af gange. Det er faktisk noget af kunsten ved søgeoptimering. Ikke at gentage selve ordret eller sætningen for meget.

SEO overskrifter

I overskriften <h1> og <h2> op til <h6> skal de rette ord repræsenteres, for at give en god beskrivelse til siden.

Formatering.

Brug formatering som bold (Fed skrift) og italic (Kursiv skrift) hvor det giver mening. I denne sætning er "Fed skrift" med bold og "Kursiv skrift" med italic.

Duplicate content

Her har vi en af de mere sjove ting at finde hvis det er sket. Det kan tage forholdsvis lang tid at finde duplicate content. Så derfor gør det ikke. Skriv altid dit eget indhold. Jeg ved det kan være en stor opgave, men der er ingen vej uden om. Google straffer hårdt på denne.

Billeder

Der skal selvfølgelig være billeder repræsenteret. Til et billede er der et ”alt” tag til at angive en beskrivelse af billedet. Det er forskelligt hvordan det fungerer, i de forskellige CMS systemer. Her kan du læser mere om Umbraco CMS

Der er nogle gange mulighed for at angive den, og andre gange er det billede navnet der er der. Så for at være sikker når du navngiver billeder angiv navnet på varen. Så hvis det er Nike sko, og billedet hedder ”nike-sko.jpg” i stedet for ”img14598.jpg”

Sørg for at billedet ikke er for stort når du uploader det. Det er ikke funktionelt med et billede der fylder 8mb. Hvis det er en dårlig mobil forbindelse og det tager 3 minutter at hente det, så er kunden videre til det næste resultat.

Skal du have hjælp? Kontakt mig rh@amja.dk eller ring 20 688 717

Få et uforpligtende tilbud

Send en besked idag :-)

Fejl koder

Når du laver en forespørgsel til et website sender browseren en kode retur. Der er det vigtigt der kun komme en kode 200 retur, det vil sige det er som det skal være og det virker.

Her er en liste over fejlkoder:

  • 200 – Serveren har returneret siden uden problemer.
  • 301 – Siden er flyttet permanent.
  • 302 – Siden er flyttet midlertidigt.
  • 404 – Siden du forespurgte på eksisterer ikke.
  • 503 - Serveren er midlidertidet ikke tilgængelig.

De eneste koder der er godkendt er defor kode 200 og 302.

Tekniske faktorer som kodning

SSL Certificat

I dag er en af faktorerne Google tager i betragtning i forhold til SEO. Har siden et SSL certifikat installeret på serveren. Det er anbefalet at alle sider har https. I dag er det heller ikke en specielt bekostelig affære at få et certifikat.

Der kan dog opstå udfordringer hvis det er en eksisterende side der skal have det tilføjet. Specielt hvis der fra siden er forespørgsler ud til ikke sikre sider , altså sider med http. Et SSL Certificat kan idag fås gratis, med visse begrænsninger.

Url og opbygning af siden

Selve sidens opbygning og struktur skal være en god hierarkisk struktur.

Her er et eksempel

  • Forside
    • kategori-keyword
      • underkategori-keyword
        • primære-keyword

http://www.eksempel.dk/kategori-keyword/underkategori-keyword/primære-keyword.html

Derudover skal det programmeres således der ikke er dynamiske url. Det vil sige en url kan se således ud: http://www.eksempel.dk/kategori-keyword?kategori=sko. Der skal det laves så der er redirect på så url’en vil se således ud http://www.eksempel.dk/kategori-keyword/sko

Links

På siden må der selvfølgelig ikke være døde links. Det resulterer i en fejlkode 404. Derudover skal antallet af links på en side begrænses til at være under 100, som en rettesnor.

Hastighed

På trods af vores store hastighed på internettet i dag har hastigheden stadig meget at sige. Det er en vigtig SEO faktor at tage højde for. Specielt i forhold til brugervenlighed og mobil tilgang. Med vores søgninger i dag efter ydelser, er vi ikke specielt tålmodige. Er der ikke response fra siden inden for 1 sekund, hopper vi tilbage og tager den næste i rækken.

Bruger venlighed og mobil venlig

Google måler på om siden er mobilvenlig. De ting der spiller ind er om siden holder sig inden for viewport. Det vil sige der ikke er fx billeder der går uden for siden, specielt mår det er fra en mobil enhed eller tablet.

Link Building

Link Building er en meget vigtig faktor. Den kan der skrives en hel bog om, hvilket der er gjort. Jeg vil anbefale seo lex som inspiration til at lære og få indblik i hele processen omkring link Building.

Interne links

De interne links er dem du selv kontrollere, det er di links du har på din egen side. Det kan være fra en blog, eller andre relevante sider.

Denne del er utrolig vigtig, og den kan du komme rigtig langt med.

Eksterne links

Det er de links der peger ind på din side. Det kan være fra din profil på facebook eller Google Plus. Husk at skrive en god beskrivelse af din virksomhed, der indeholder de søgeord eller sætninger du gene vil ranke på.

Ja tak, jeg vil gerne ringes op. rh@amja.dk eller ring 20 688 717

Jeg ønsker hjælp til SEO på min hjemmeside

Ja, Ring mig op
Ny hjemmeside Umbraco hjemmeside Håndværkere
Please accept marketing-cookies to watch this video.

Få en uforpligtende snak. Ja tak - ring mig op.


Professionel hjemmeside - de seneste

Her er et udvalg af de seneste Umbraco projekter jeg har arbejdet med.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, og jeg vil kontakte dig hurtigst muligt.

Jeg står gerne til rådighed, for at du finder den helt rigtige løsning til dig


SEO til webshop

Daro.dk havde en eksisterende webshop med begrænset trafik og dårlig konvertering.

De ville have en ny shop hvor der skulle arbejdes med SEO.

Deres eksisterende varer skulle flyttes over, sammen med deres eksisterend...

Oestjysk tagrenovering

De har eksisteret siden 2001 og har haft en simpel side alle årene.

Nu var tiden kommet til en opgradering på det visuelle og med nye billeder.

SEO

Nyt design

Nyt CMS

Se siden her og læs mere om tagreno...

Etcas

Etcas A/S stod over for at skulle have en ny hjemmeside efter fusion mellem to virksomheder.

Design er lever...

Niche webshop med tøj

Daro.dk havde en eksisterende webshop med begrænset trafik og dårlig konvertering.

De ønskede en ny webshop, med deres eksisterende betalingsløsning.

Der var en deadline med levering til en messe. Den blev klaret lige til punk...