Google+
amja  /  Blog  /  SEO  /  SEO-Er det iorden

SEO - Er det i orden

Er det i orden at arbejde med seo?

SEO er en forholdsvis ny form for marketing. Ny, der mener jeg 12-15 år på nuværende tidspunkt i 2012.
For at komme nærmere om at det er i orden eller ikke, så må vi se lidt på hvordan det virker, og hvorfor det er et arbejde der kan betale sig.
Før i tiden, uden internettet, findes der et hav af bøger der beskriver emnet omkring markedsføring/reklame.
Mange forskellige teorier og mange forskellige meninger fra personer med stor erfaring inden for medie / reklame verden.

En af mine samarbejds partner har op mod 30 års erfaring inden for den grafiske reklame branche, jeg har snakket med ham om dette emne / seo. Før i tiden er der ikke noget galt med at skrive de bedste tekster til en reklame. Reklame og webdesign er hans område, mød ham her

Hvorfor er det så ikke i orden i dag?

Der kan være forskellig årsager til dette.

  • Sammenligningen med en trykt reklame er ikke god - måske?
  • Det er ikke det samme - eller er det?

For at komme tættere på et svar kan vi se på hvordan det virker.

Her er et billed der beskriver de enkelte områder af en google søgning. Det er i det røde område at SEO har indvirkning.

Googleresultat


For at kunne levere søgeresultater, er der 3 aktive elementer jeg vil se nærmere på:

  • Google.
  • Udvikleren af hjemmesider.
  • Personen der søger efter information om et emne.

Google
Google har lavet "retningslinjer" for hvordan en hjemmeside skal opbygges.
De er indrettet således at udvikleren skal opfylde visse krav for at Google vil se siden som relevant. Der er dog den lille finesse ved det, og det er at "formlen" for hvad Google kræver, er top hemmelig.
Google har dog frigivet noget af de ting som de ser efter.

  • Retningslinjer for design og indhold
  • Tekniske retningslinjer
  • Retningslinjer for kvalitet

Kilde: http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35769&cbid=mskpu3a6yqri&src=cb&lev=answer
Det vigtigste i denne sammenhæng er dog, at Google er i stand til at læse og forstå sidens indhold, således at Google ved hvad siden indeholder og hvilke emner siden beskriver.

Udvikleren
Det er udviklerens opgave at sørge for siden overholder de tekniske krav og opfylder kravene for kvaliteten af siden.

Derudover er det meget vigtigt at sidens indhold (teksten) er beskrivende for hvad siden indeholder. Det gøres på følgende måde:
  • Før der skrives tekst vælges de ord som er mest beskrivende for siden
  • De ord skal gå igen i teksten helst med fed skrift, H1, h2, h3 tags.
  • <Title> tag skal være dynamisk således indholdet af <title> Tag beskriver indholdet på siden.
  • Links på siden skal være beskrivende.

Formålet med at "tvinge", udvikleren til at tænke over hvorledes han bedst beskriver indholdet, overholde de retningslinjer der er for en hjemmeside er:så har Google meget lettere ved at indeksere siderne.

Google indeksere alle sider der er tilmeldt hos dem. Det sker ved at Google har små "robotter" der gennemsøger nettet. De suser rundt og ser på siderne, finder nye og rettelser.

Når udvikleren er blevet "tvunget" til at ordne siden så den opfylder Google's krav har Google lettere ved at indeksere siderne.
Jo mere nøjagtigt Google ved hvad der er på siden, jo mere nøjagtigt kan de returnere et resultat til brugerne.

Bruger
Brugerens opgaver her er, at levere de søgeord han vil finde information om, via Google's hjemmeside.
Søge optimering og hvordan Google får udvikleren til at udvikle til Google er ikke enestående, alle søgemaskiner har et tilsvarende system. Men det er Google der er bedst til det og det er Google vi bruger mest. Det er nemt at lave en lille test hvor resultatet taler for sig selv.

Prøv at lave en søgning på biler. Du kan bruge nedenstående links:
Google søgeresultat på biler

Jubii søgeresultater på biler
Bing søgeresultat på biler
Yahoo søgeresultat på biler

Ud fra dette kan vi se at de forskellige søgemaskine vurdere at bilbasen er mest relevant i forhold til søgning på biler. Det er den fordi der er gjort et arbejde i forhold til at præsentere bilbasen på søgninger inden for biler.

Hvad får vi ud af dette?

  • Brugeren får relevante resultater for det han søger efter
  • Google får trafik på deres side, og glade kunder. og derudover får de penge i kassen når personerne der søger klikker på annoncer.
  • Webudvikleren får muligheden for at "lege" ned nettet hvor det ikke bare er en statisk side. 
Websites -growthSå en hjemmeside i dag er ikke bare en hjemmeside. Der er mange faktorer der spiller ind. Det er et avanceret stykke værktøj til markedsføring. En avanceret reklame

Spørgsmålet som jeg har forsøgt at besvare: Er det iorden at arbejde med seo?

Ja det er det, det drejer sig om at tilrette informationer så de giver mest betydning for den person der søger.

Tilsidst med mængden af hjemmesider der stadig stiger er det nødvendigt med en form for indeksering, ellers vil vi aldrig finde de informationer vi søger

Smid gerne en kommentar til dette:

comments powered by

Amja Webdesign

René Halskov

Twitter

Du er altid velkommen til at kontakte mig med dine spørgsmål omkring en hjemmeside, CMS eller andet. Send en mail eller ring 20 68 87 17

Jeg vil ringes op..